Takže předpokládám, že všichni jste si již přečetli předchozí dva články o variátoru a odstaňpvání omezení výrobcem a teorii máte zvládnutou na 101%. Takže teď se pustíme do zajímavějšího téma. První ze změn, které se často provádějí, je výměna originálního výfuku za sportovní výfuk. Zvýšení výkonu díky sportovnímu výfuku se dosáhne díky zvýšení otáček motoru. Pokud jste četli všechny předešlé články pozorně a všemu jste dobře porozuměli, hlavně funkci variátoru, napadne Vás, že by se muselo změnit nastavení variátoru, aby se posunul maximální točivý moment do vyšších otáček. Na diagramu je zřetelně vidět že skútr maximálních otáček začíná dosahovat standardně okolo 7000 ot./min. a my ho potřebujeme posunout do pásma okolo 10 000 ot./min.. Toho dosáhneme změnou gramáže závažíček ve variátoru tak aby variátor začínal zabírat okolo 8000 ot./min. (maximální točivý moment). V bodu 1 (začátek rozevírání spojky) je možno vidět, že máme k dispozici méně síly než s originálním výfukem. Abychom bod záběru spojky oddálili nebo také můžeme říct posunuli do vyšších otáček a měli větší sílu v nízkých otáčkách, musíme použít tvrdší spojkové pružinky. V našem případě byl posunut bod záběru spojky z 5300 ot./min. na 6200 ot./min. Tato změna nám umožní rychlejší start, jinak řečeno odpich. Jak jsme si teď vysvětlili na předchozím případě, tak se může také stát že výsledek po výměně výfuku není to co jsme očekávali a nebo dokonce dojde ke zhoršení. Proto je vždy důležité si zapsat nebo dobře zapamatovat data o vyladění skútru z továrny. To je jediná cesta k dosažení optimálního vyladění. Je jasné, že je to spojeno s odbornou prací, ale vždy se to dá. Jestli vás teď napadne, že vyladění skútru se nejlépe podaří v nějakém servisu zabývajícím se skútry a tento článek je vlastně úplně zbytečný tak máte z části pravdu, ale i laici mohou provést dokonalou změnu. Teď si povíme o relativně jednoduchém způsobu jak dosáhnout optimálního vyladění. Tak jako všude to musí být spojeno s postupem postupného vylepšování. Ke zkoušení různých variant vedou dva způsoby.
Test 1
Na silnici s lehkým stoupáním, asi tak 2 – 4 %. Tady můžeme vyzkoušet výkon motoru a správnou funkci variátoru.
Test 2
Silnice by měla být dlouhá asi tak 1,5 km, úplně rovná abychom mohli vyzkoušet maximální rychlost.
Při obou testech je dobré si určit start a cíl a odměřit si určitou vzdálenost. Při testu 1 doporučujeme projet start rychlostí 20 – 20 km/h, tak aby následná jízda nebyla ovlivněna prokluzováním spojky. Zaznamenávejte si vždy čas potřebný k projetí vaší vyměřené dráhy. Také při druhém testu doporučujeme projet start konstantní rychlostí. Jestliže tedy potřebujete na projetí testovací dráhy o délce 1km čas 43s tak jednoduchým výpočtem 3600/43 (převod ze sekund na hodiny) dostaneme průměrnou rychlost v km/h v našem případě přibližně 83,7 km/h. Když potom na konci porovnáme údaje z vícero testovacích jízd při různých podmínkách tak lehce poznáme efekt změny kterou jsme před jízdou provedli. Doporučujeme při každé jízdě měnit pouze jeden parametr jako například válečky nebo pružinky spojky. Tím tedy dostaneme 3 základní testovací jízdy.
1. jen s jinými závažíčky
2. jen s jinými pružinkami spojky
3. se změnou válečků i pružinek
Na základě těchto testů rychle zjistíme zda se jízdní vlastnosti zlepšily nebo zhoršily. Vždy se řiďte pouze daty, které jste získali při testování a né subjektivními pocity z jízdy. To je asi tak všechno k nějakému základnímu vyladění motoru. Je to pouze návrh jak to lze dělat a existují jistě jiné lepší způsoby a každý si najde ten svůj, který mu nejlépe vyhovuje. Hodně štěstí při ladění vašich motorů.